2012. november 25., vasárnap

A Birsalma



Két alma beszélget: Birs?
 Igen bírlak! :)


Az van, hogy rácuppantam a birsalmára, amíg falun élve ott volt előttem és kiszúrta a szemem rá sem hederítettem, de most, hogy itt lakok a "nagy büdös városban", egyre inkább húz vissza a szívem a vadon termő gyümölcsök után és mindent szeretnék, ami erdőn mezőn és a kertben terem :)

Ha ez nincs akkor jó egy vidéken élő rokon, családtag :), ha erről sem álmodozhatsz jöhet a piac.
Szóval megtámadt a birs-láz :)), a gyümölcs nem túl drága, alacsony kalória tartalmú és nagyon, nagyon egészséges.

Egyből egy jó kis birslama kompót jutott az eszembe, mikor anyukám megkérdezte, hozzon-e nekem:)) naná, majd lesz belőle valami:) gondoltam..
Így is lett. Megnéztem szépen hogyan kell főzni héjával, héj nélkül, milyen fűszer stb. és meddig főzzük…
Kérem szépen, én első körben nem hámoztam meg :), ma igen, nem volt jelentősége számomra. Ha héjastul főznéd, nagyon alapos mosást igényel. Egyébként jó odafigyelni, hogy hirtelen fő meg, így főzés közben 5 perc után már figyeljük a birsalmát.

A birs szezonja:

Szeptembertől-Januárig (jól tűri a hideget, kiskoromban pulcsis almának is hívtam)

Mit készíthetsz belőle:

birsalma kompót (csillagánizs, fahéj, citromlé, szegfűszeg, édesítő)

birsalma krémleves (birsalma, natur joghurt, fahéj, szegfűszeg, édesítő, citrom leve, étkezési keményítő, rúd vanília v. aroma, só)

egyébként bármit, amit az almából szoktak:), de itt van a birsalmasajt ( elég cukros így fogyókúra alatt nem ajánlom), birsalma lekvár stb.
Megvallom a birsalma pálinkát sem vetem meg:))

Ami különleges ízt kölcsönöz neki:
Csillagánizs, melyet én a piacon szerzek be, egy ilyen kis zacsiban kb. 6 db van,  egy főzethez, 3 szem is elég, de ez ízlés dolga:)
mindenféle kompóthoz kiváló kis fűszer:)




Mire jó a birs?


A birsalma szervezetünk számára értékes vitaminokat, ásványi anyagokat, ásványi sókat tartalmaz, ezért is szimpatikus.
Nyers birsalma tápanyagtartalma 100 gr-ban, a következő:

Energia 57 kcal
- Szénhidrátok 15,3 g
- Rost 1,9 g
- Zsír 0,10 g
- Fehérje 0,4 g
C-vitamin 15 mg! Tartalmaz még: A, Niacin (B3-vitamin), B6-vitamin, Folsav (B9-vitamin), Kalcium, Vas, Magnézium, Foszfor, Kálium, Nátrium
Tartalmaz ezen kívül  P-vitamint is, ami a koleszterinszint szabályozásában játszik szerepet.
Magas a pektin tartalma: a héjban található - nagyon értékes rost a számunkra. A gyümölcs almasavat és csersavat tartalmaz. 


FIGYELEM MOST JÖN a TUTI rész:

Ez a gyümölcs anyagcsere fokozására kiváló, savassága miatt az emésztőrendszert megmozgatja, a nyálkahártyán a bélben képez egy védőréteget.
A székrekedésnek és a hasmenésnek egyaránt hatékony ellenszere lehet. SErkenti tehát az emésztést, minden gyomorpanaszt enyhít, puffadás esetén is segít a birsalma. Remek görcsoldó - menstruációs fájdalmakra is használható -, a bélgyulladást is gyógyítja.
Hűsítő és nyugtató, gyulladáscsökkentő hatása ismert. Tehát ha túl vagytok egy nagyobb bekajáláson, ünnepek alatt stb.. ne felejtsétek el ezt a kis "csodaszert"!

Szóval megint okosabb lettem:)) a természet tényleg  nagy kincs:) itt van pl. a birs: nem elég, hogy hasznos nekünk, még nagyon finom is, mi kell még???

 

1 megjegyzés: